Disney’s 12 animatieprincipes werden voor het eerst geïntroduceerd door animators Ollie Johnston en Frank Thomas in hun boek The Illusion of Life: Disney Animation, voor het eerst uitgebracht in 1981. Door het werk van toonaangevende Disney-animators vanaf de jaren dertig te onderzoeken, ziet dit boek Johnston en Thomas breng hun benadering terug tot 12 basisprincipes van animatie.
Deze principes vormen de basis van al het animatiewerk en zijn relevant voor een aantal verschillende gebieden. Hoewel het duidelijkste gebruik is voor het animeren van een personage (zie onze tips voor het ontwerpen van karakters hier), zijn deze regels ook een onschatbare gids op andere gebieden, bijvoorbeeld wanneer u beweging in uw interface introduceert met wat CSS-animatie.Het squash- en stretchprincipe wordt beschouwd als het belangrijkste van de 12 animatieprincipes. Wanneer toegepast, geeft het uw geanimeerde personages en objecten de illusie van zwaartekracht, gewicht, massa en flexibiliteit. Bedenk hoe een stuiterende rubberen bal kan reageren wanneer hij in de lucht wordt gegooid: de bal rekt uit wanneer hij op en neer gaat en knijpt wanneer hij de grond raakt.
Bij het gebruik van squash en stretch is het belangrijk om het volume van het object consistent te houden. Dus als je iets uitrekt, moet het dunner worden en als je iets platdrukt, moet het breder worden.